torsdag 24 juni 2010

Missförstå mig rätt!

Jag tycker om att fynda och REA-skyltar lockar in mig i butiker jag annars aldrig besöker. För den som inte har så mycket pengar att röra sig med kan det vara enda möjligheten att köpa det man länge suktat efter. I år verkar sommarrean nå nya höjder långt innan säsongen spelar på sista versen.

På nyheterna vittnar handlare om att en kall vår lett till sviktande köplust hos konsumenten. Men är det inte mer än så? Hur mycket förväntas vi egentligen konsumera. Varför är inte ett bra resultat bra om det inte överträffat fjolårets?

Just nu pågår stora demonstrationer i Bangladesh mot för låga löner och farliga arbetsmiljöer hos tekoindustrin. H&M har stora delar av sin produktion där och vad tror ni händer när det företaget säljer ut sina produkter till halva priset här i Sverige på den stora sommarrean? Inte blir det mer pengar till de som sitter och syr plaggen dag ut och dag in i alla fall. Trycket på låglöneländer att producera än mer till än lägre priser torde istället bli än hårdare.

Bromsar vi hela karusellen något och slutar överkonsumera skulle alla led tjäna på detta. Vår jords resurser räcker längre, konsumera färre kvalitetsvaror till lite högre pris och arbetaren kan få en dräglig lön för utfört arbete och lita till din egen smak så kan förra årets favoriter tas ner från vinden och användas igen. Då skulle inte heller butikerna behandla säsongens varor som skräp två månader efter att de först hängts ut.

Som sagt missförstå mig inte. Att köpa sig något nytt och fint är roligt och inte något hemskt. Vackra kläder är ett av mina största njutningsämnen i livet. Men tänk efter när du står där i kassan upprymd över ditt fynd. Vem får betala för att du skall njuta. Antagligen din favoritbutik, textilarbetaren och vårt enda hem i universum planeten jorden.

Lite hårda ord men vissa saker bör inte förbli osagda.

Men nu är det snart midsommar och fint väder ska det bli i alla fall i vår del av landet. Så ha det riktigt fint och njut av det och dem ni gillar bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!