måndag 25 oktober 2010

Nerd alert


Det är nog ingen strykande åtgång på den här boken som gavs ut 1947 och som beskriver handelsfirman Fougstedt i Malmö under 90 år men jag tycker det är döspännande! Tänk bara! Ett klädföretag som överlevt två världskrig och hängt med i modets nycker från krinolinens dagar fram till 1968.


Butiken som låg på stortorget i Malmö startades av Carl August Fougstedt 1857. Innan dess hade han jobbat upp sin erfarenhet hos en annan handlare i stan. Hans tidigare arbetsgivare fick gå i borgen för att ynglingen skulle bli kvar i Malmö minst sex år för att han skulle få sitt burksap och kunna öppna eget. Vem som helst kunde inte bara slå upp portarna till butik på den tiden. Det krävdes tillstånd och intyg. Det här var alltså långt innan industrialismen kommit igång på allvar i Sverige. Vart kunde köpmän få tag i sina varor undrar man? Med tiden startade Fougstedt egen tillverkning av kappor och pälsvaror som ni ser på bilden ovan.


Alla kunder bjöds på snus ur den stora näverdosan som stod på disken. Hmmm... kanske något att ta efter. Det som började med försäljning av metervaror till skräddare utvecklades i takt med övriga samhället och kom att erbjuda konfektion producerad enligt löpandebandmetod.


Några fina bilder av modet och produktionen det året boken gavs ut. Fougstedts kappor var av mycket hög kvalitet och var hett eftertraktade bland damer i Malmö med omnejd. Kika in i webshopen. Där finns en oanvänd Fougstedtkappa till salu.


Butikens exteriör och några ur den stora skaran som arbetade för Fougstedt 1947. Deras logga pryddes med en silhuett av Karl X Gustav statyn som står mitt på Stortorget. Där fanns innan 1896 en form av vattenkonst istället. Låter finare än en krigarkung tycker jag nog.

Vilken dröm att ha allt samlat i samma hus. Kontor, designverkstad, skyltateljé, kapptillverkning och butik. Så skulle jag helst vilja ha det men tidsandan är emot mig. Vi i Sverige ska inte producera vi ska bara vara innovatörer säger man i Kina som vill bli hela världens fabrik. På nyheterna talas det om den stora omställning vårt samhäller måste genomgå för att hänga med i utveckligen när även den tyngre industrin lämnar landet. Jag hoppas verkligen att det inte blir så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!