söndag 30 januari 2011

Om att leva sitt liv fullt ut!

Vad driver en människa till stordåd och äventyr och en annan till att aldrig lämna hemmets trygghet? Hur kommer det sig att visionen om ett komplett liv kan skilja sig så från person till person? Det är så fascinerande. Jag har skrivit förut om Thor Heyerdahl och hans resor över hela världen i äkta Indiana Jones stil. Nu läser jag hans memoarer!


På bilderna ser ni Thor och hans första fru Liv som gifte sig hemma i vardagsrummet hos Livs föräldrar för att sedan ge sig iväg till Polynesien och ön Fatu Hiva. Där bodde de i en hydda i skogen i ett år med en gammal kannibal som närmsta granne. Det här var 1937 mina vänner och bara resan dit tog ett par månader! När de blev landsatta på ön av ett handelsskepp visste de inte hur eller när de kunde ta sig därifrån igen. Nog för att Thor är en driftig och företagssam man men jag blir än mer imponerad av Liv. De fortsatte att resa tillsammans och fick barn under tiden. Det måste varit bra med ruter i Liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!