torsdag 14 april 2011

Åh nej inte en filt till...

Jodå. Den låg där så oemotståndligt fin och väntade på mig för en billig penning. Ingen märkning som skvallrar var den har sitt ursprung tyvärr men vacker är den.

Den ovanligt formade stråväskan fyndade jag i helgen och den ska såklart få följa med mig till stranden i sommar. Dom som känner mig vet att jag gärna spenderar mina lediga dagar där med tårna i sanden. Bra läsning, skor som skyddar mot den stekheta sanden samt något att knapra på är trevligt att ha med sig. Tack för de fina gåvorna. Solglasögonen och örhängena finns att köpa i butiken och webshopen. Bikiniöverdel från 50-talet som sitter förvånansvärt bra ska få stå förlaga för fler. Bara tiden vill räcka till.

På senaste tiden har jag börjat känna starkare för vissa frågor. Det är mycket konkurrens oss kvinnor emellan. Det skulle inte behöva vara så tycker jag. Vi borde hålla ihop och hjälpa varandra. Jag köpte med mig den här skivan hem igår. Det är musik från en teateruppsättning som behandlar kvinnors kamp för jämställdhet från år 1919, då lika rösträtt inrättades i Sverige, och femtio år framåt. Den gavs ut 1975 och är väl rätt präglad av sin tid men är i alla fall fri från destruktivt manshat. Många fina texter på den som tar upp en önskan om gemenskap mellan kvinnor.

Tidsvers 1947

Jösses flickor öppna famnen
vi ska knyta vänskapsbanden
och för gott begrava alla svärd.
Kvinnor här från alla länder
ska med sina egna händer
bygga upp en ny och bättre värld.
Barnen ska vi lära allt vi vet
visa på vår egen enighet
nyttan av en solidaritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!