tisdag 5 april 2011

Skodon

När tårna börjar titta fram behöver man skaffa sig nya skor. Med våren i antågande slog jag till på de här godingarna från anrika Tretorn.
Det är en nyproduktion av en modell som släpptes 1956 och borde alltså finnas gömd i den här katalogen någonstans. Tretorns produktkataloger har fantastiska omslag. Hitta fler här. Jag har även skrivit om Tretorn tidigare här och här.
I mina gamla kataloger har jag sett andra varianter på Tretorns canvasskor. De är gamla i gemet så att säga. På första bilden gymnastikskor i prima smärting 4,95 kr Åhlen & Holm 1949-50.
Bild två en modell med platåsula och knytrosett 15,25 kr samt gymnastiksko med patenterad sula 4,25 kr. Båda från TRE TORN vår- och sommarkatalog 1949 A-B Wiskadals Fabrik.
Bild tre visar slitstarka svenska sommarskodon från Åhlen & Holm så tidigt som 1935. Tennisskor 3,50kr och sandal med klack "Inger" 5,75 kr till damer. Grå gummisko i smärting 3,50 kr till herrar! I katalogregistret får man slå på "skodon" för att hitta rätt =).
Jag träffar som bekant ofta personer som samlar på vinylskivor och älskar musik. Det är imponerande och ibland lite roande hur fanatiskt detta intresse kan yttra sig. Kom just på att jag nog inte ska vara så snabb med att döma. Snacka om att kasta sten i glashus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!