torsdag 3 maj 2012

Mitt vårdträd!

På innergården där jag bor står det ett ståtligt träd. Jag vet inte riktigt av vilken art. Löven ser ut som körsbär men det bär ingen frukt. Däremot blommar det något vansinnigt sisådär 3 dagar varje vår. Jag tänker att det är mitt vårdträd. Jag gillar det skarpt. Det är nåt trösterikt i att det står stadigt och frodas. Stammen är tjock och barken svart. Rötterna river upp asfalten.

Om man börjar titta sig runt på svenska landsbygden ser man att det ofta finns ett dominant träd någonstans på gårdsplaner eller i närheten av bostadshus. Förr trodde man att detta bar släktens hälsa och lycka. Det skulle växa sig stort och starkt och absolut inte beskäras eller fällas.

Lind, Lönn, Ek och kastanjer är exempel på vanliga vårdträdsarter. Om det är en Rönn som fått äran så kan man sluta sig till att där ursprungligen bott invandrade skogsfinnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!