måndag 23 augusti 2010

Vi sätter våra egna gränser

Ni minns väl Vetenskapens värld från den tiden Bo G Eriksson var programledare. De visade spännande dokumentärer från världen över och jag och min bror satt bänkade som två små ljus. Något som gjorde starkt intryck på mig var dokumentären om Ra I och Ra II. Thor Heyerdahls expedition som byggde vassbåtar efter uråldriga ritningar och provseglade dem under dramatiska former.


Redan 1947 hade Thor varit ute på jungfrufärd på Stilla havet med balsaflotten Kon-Tiki. Se den dokumentären från 1950 här på YouTube. Norrmannen och hans besättning ger sig ut på öppet hav fast beslutna att bekräfta en teori om folkvandringar i Stilla havet under forntiden! Som Indiana Jones fast på riktigt. De träffar på havsvidunder, är nära att förlisa. ätas upp av hajar, trilla över bort under stormar och så vidare. Otroligt spännande. Vill man ta del av mer än själva seglatsen finns det också böcker att läsa skrivna av Thor själv och Erik Hesselberg som var en av besättningsmedlemmarna på Kon-Tiki.


När jag började luska i det här ämnet i vintras blev jag helt såld och ville läsa mer och mer. Till min stora förtjusning visade det sig att Heyerdahl gjort fler spektakulära resor som finns väl dokumeterade. Till exempel till påskön där urgamla hemligheter uppdagas under utgrävningar ledda av Heyerdahl. Vi får veta hur de jättelika statyerna själva promenerat dit de står och spejar ut över havet och vad som gömmer sig i grottor under öns karga yta. Det finns så mycket som är fascinerande med de här berättelserna att jag inte vet vart jag ska börja berätta. Ni får läsa själva helt enkelt.

Förutom att det är intressant att ta del av teorierna kring folkvandringar och civilisationer långt innan vår historieskrivnings början så finns där en annan aspekt som tilltalar mig. Den oskuldsfulla äventyrslustan. En inställning att allt är möjligt och försök till förbrödring människor emellan. Naivt och tidstypiskt men oemotståndligt charmigt. Jag sitter ju inte på en flotte mitt ute på öppet hav men ibland kan det kännas så att driva ett företag. Det gäller att hitta lösningar på alla problem som dyker upp och ha en vision om vart man vill komma. Det är mitt äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!