måndag 17 maj 2010

Alingsås Keramik

Jag har inte så mycket plats att förvara prylar på och därför köper jag sällan på mig något. Men ibland hittar jag något som verkligen tilltalar mig och då får det följa med hem. Som den här lilla vasen.


Alingsås keramik var verksamma från 1947 till mitten av 80 talet. Tyngdpunkten på verksamheten skiftade genom åren. De första fem ägnades åt emaljarbeten. Med fajans och stengods blev de riktigt framgångsrika och exporterade stora volymer till USA. Ulla Winblad är nog den mest kända konstnären som jobbade för företaget några år under 60 talet innan hon drog vidare till USA. Vem som har gjort min vas är svårt att säga även om den är signerad. Jag har jämfört med dokumenterade signaturer men hittar inte någon som exakt motsvarar den på min vas. Det finns en som stämmer rätt bra men vem den signaturen tillhörde är inte känt idag.


Med lite hjälp av intressanta femtiotalsjakten kan jag konstatera att vasen är gjord i så kallad sgraffitoteknik. En mycket gammal metod som användes redan under Renässansen för att dekorera fasader. Jag är inte helt på det klara hur det går till men det har att göra med olika lager som skrapas fram för hand. Den här tekniken användes i Alingsås i slutet av 50 talet vilket daterar vasen till den tiden eller något senare. Till och med insidan är jättefin. Vit med ljust blåa prickar.

1 kommentar:

  1. Min mamma jobbade på alingsåskeramik på 60-talet hon heter Lena Åse´n så står det L Å är det hennes signatur. Hon gifte sig 67 och tog efternamnet Magnusson så efter 67 står det L M hon jobbade som keramiker många år. Hon har inte fortsatt och hennes signatur är väl därför inte känd. Hoppas du blev lite nöjd med det svaret :)

    SvaraRadera

Jag vill veta vad du tycker!