måndag 21 februari 2011

Novelty prints

Jag är ständigt på jakt efter bra tygleverantörer. Men hur bra de än är så har jag ännu inte hittat någon som gör tyger med så kallade novelty prints. Det finns tryckta retrotyger men de är oftast bara fåniga och väldigt klichéartade. Inte alls nymodiga och underfundiga som följande exempel var och är än idag.

Det här trycket med havs- och matmotiv heter "bon appetit" och är ett Associated Amerikan Artists tyg från 50-talet. Klänningen finns att köpa här hos Mainstreet Vintage.

Den här bilden hittade jag på någon av mina inspirationsrundor på nätet. Minns inte var bara. Tack för lånet Du som den tillhör i alla fall. Helt makalöst magnifik klänningsmodell och tyg med leoparder som leker med bollar. 30/40 tal.


Inte minst på badkläder från 40/50 tal hittar man novelty prints. Den här bikinin är bara för bra. Lånad från bloggen The fashion museum där man även kan hitta fler roliga badkläder.



Sist ut den finaste tapeten jag någonsin sett. Den sitter i ett gammalt vackert hus som tillhör en släkting till mig. Det mesta av interiören verkar vara orörd från någon gång på 50-talet. Tapeten satt i köket och var matchad med turkos köksinredning, foder och dörrar. Tack brorsan för hjälpen med bilden ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!