söndag 20 februari 2011

Vårkänslor och yllefiltar!

Med lite god vilja kan man känna att det ligger vår i luften. I alla fall här nere i Sveriges sydligaste delar. Här kommer lite bilder ur A-B, Wiskadals Fabriks katalog från 1949 som inspiration. Jag skulle vilja skaffa fler av sådana här kataloger men de ska visst vara ruskigt dyra. Jag tröttnar i alla fall aldrig på att titta i de jag har! Det vore roligt att få tag i nån äldre katalog från H&M, Haléns eller någon annan klassisk svensk postorderfirma. De har gett ut sådana längre än man kan tro.



Men när nu vinterkylan biter sig fast gömmer jag mig mellan mina ullfiltar tills vidare och drömmer om ljumna vindar. Här mitt senaste kap. En riktigt fluffig och fin filt från Habo. På Femtiotalsjakten gillar de också Habo filtar. För er som kanske tycker det känns lite läskigt att köpa begagnade filtar. Det går utmärkt att köra en sådan här filt i tvättmaskin på ullprogrammet utan centrifugering.

1 kommentar:

  1. Hittade en Habo med samma ränder som på din men i grått/gult/grönt/rött. Har aldrig sett så stiliga filtar! Se länken:
    http://ensamlareistockholm.blogspot.se/2010/09/d-i-v-e-r-s-e.html

    Hälsar Ulf

    SvaraRadera

Jag vill veta vad du tycker!