fredag 30 april 2010

Flitiga händer


Jag är väldigt glad i gamla tidskrifter och för ett tag sedan stötte jag på en som jag inte tidigare sett. Såklart införskaffade jag så många som plånboken tillät. Den gavs ut 1934-40 och var ett slags medlemstidning för Husmoderns Stick- och virkklubb. De jag har är från 1937 och har så många fina bilder att jag nästan blir lite illamående. Jag skulle vilja ha tid att sy upp allt! Jag måste komma på ett sätt att samla mina idéer så de inte rusar runt i huvudet på mig. Jag kan ju inte somna om kvällarna!

Det var ingen liten press som låg på kvinnor på den tiden Flitiga händer kom ut heller. De förväntades ekipera sig själva och hela familjen. Uppförandet och beteendet skulle alltid vara oklanderligt liksom hemmet. Vissa saker är dock desamma då som idag. Samtliga annonser handlar om hur du ska få vackrare hy, skinande hår, snyggare figur och så vidare. Jag är så innerligt trött på all reklam som säger att man inte duger som man är.

För er som gillar kläder från sent 30-tal kan jag rekommendera filmen Försoningen. Jag har velat se den ända sedan 2007 då den kom och jag såg den här gröna klänningen i en trailer. Det blev av för nån dag sedan och storyn var ju romantisk och fin och sådär men kläderna!!!!!!!! Oj oj oj.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!