tisdag 16 mars 2010

Kvinnokraft

Jag håller alltid lite utkik efter broderade bonader när jag går i secondhandbutiker. Jag tycker det är extra roligt när de har ett litet udda budskap. Eller som på den första här där det smugit sig in ett charmigt stavfel.
Oftast kostar dom löjlig lite pengar. Den här tror jag att jag gav 15 kr för. Men man börjar kunna se att textilt hantverk skattas lite högre och att priserna därför också går upp.

Det här underbart detaljrika och välgjorda konstverket är signerat min mormor. Motivet är relativt vanligt men det blir ändå helt unikt beroende på smaken och skickligheten hos den som broderat. Titta på detaljerna i det lilla smakprovet som jag förstorat upp. Helt underbart med en liten larv och en snigel ute på promenad. Jag får ett leende på läpparna bara av att ställa mig och titta på den en stund.




Budskapen är korta och koncisa och det är så sant som det står. Man får vad man förtjänar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!