måndag 8 mars 2010

Marimekko och en stor dag!

En kär barndomsvän fyllde jämnt i helgen och jag var inbjuden att fira. Klart att hon skulle ha något riktigt fint. Jag och min pappa valde ut den här fina skålen från finska Marimekko. Och som vi firade!

De stormönstrade tyger som är typiska för Marimekko har aldrig riktigt fallit mig på läppen men med det här porslinet har de lyckats synnerligen väl. Såhär ser hela serien ut.

Företaget har funnits ända sedan 1951 och gör även kläder. Jag kikade i nacken på plaggen när jag var i butiken i Malmö och där stod att de tillverkas i Finland. Det är alltid trevligt när produktionen inte lagts ut på låglöneländer. Det känns mer okej att betala för ett märke som betalar för sig i sin tur. Ekologiskt tänkande tycker jag bör omfatta en återgång till mer lokal produktion. Sverige var för bara ca 30 år sedan ett land med omfattande textiltillverking.

Men visst gör de fina kläder också. Här två smakprov från deras senaste kollektion. Elegant hatt att gömma sig under och skitsnygg jacka. Mer hattar åt folket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill veta vad du tycker!